12 ročné skúsenosti – ako vytvoriť úspešný web!

Prečo je Vaša web stránka len pekná, ale nie použiteľná?

Úspešný web
Úspešný web

Môžete si prestaviť Vašu webstránku ako lopatu zapichuntú v piesku. Sama pracovať nebude, ale je to skvelý nástroj pre splnenie určitej úlohy (propagácia, predaj produktov).  Základom pre úspešný web je to, že web vlastne nepatrí Vám. Nemá vyzerať podľa Vašich predstáv, ale podľa predstáv zákazníkov.

Je ťažké sa od toho odosobniť, ale práve tadiaľ vedie cesta. Web musí byť najprv použiteľný a až potom pekný. Viete koľko webov je v Google vo vyhľadávaní na prvom mieste s dátumom vzniku 3 a viac rokov? Je to kvôli informačnej hodnote a použiteľnosti. Google sleduje správanie užívateľov, nie farebnosť a vizuál.

Ak sa zákazník týždeň rozhoduje pre odtieň tlačítka, alebo jeho dĺžku,  tak je to presne to isté ako hasiči, ktorí riešia, či zoberú 20 metrovú, alebo 22 metrovú hadicu na uhasenie budovy v plameňoch. V oboch prípadoch je to to isté, len zákazník stratí zbytočne veľa času. A teraz si predstavíme, že je tých tlačítok 20 🙂

Na Váš web prídu návštevníci a oni potvory si ani len nevšimnú, koľko práce dalo zladiť medzeru medzi fotkou a textom. Oni potvory sa niektorí na tú podstránku ani nepozreli!  Tak pre koho to robím? No pre seba..

Treba si uvedomiť, že bežný návštevník  strávi na Vašom webe 2 a pol minúty a 3-5 krát klikne na obsah. A Váš odkaz zákazníkovi, alebo akcia sa musí prebehnúť v tomto rozmedzí. Ináč je web nepoužiteľný a pre Vás bezcenný! Takže neskrývajte obsah pod množstvo podstránok ak to nie je nutné. Čo zákazníkovi nepoviete, alebo neprikážete, to neurobí! Nenúťte ho rozmýšľať! Návštevníci sa nenechajú šikanovať. Koľkokrát aj Vy odídete frustrovaní, že ste sa niečoho “nedoklikali” a šli ste to hľadať niekde inde.

Niekedy mávame pocit, že nás zákazníci učia vyrábať weby. Že to proste nezvládame a neovládame. A že najjednoduchšie by bolo naučiť ich Adobe Dreamviewer+CSS. Verte, že za tých 12 rokov vieme posúdiť použiteľnosť webu. A keď niečo tvrdíme, je to na základe skúseností. A hlavne sa chceme vyhnúť zbytočnej práci, ktorá neprinesie žiaden osoh. A veľakrát to jednoducho naozaj vieme dopredu. Máme viacero zákazníkov, ktorí majú dennú návštevnosť 10. A potom máme tých “nešikovných”, ktorí nič nevedeli a museli sme im poradiť. No a tí majú denne okolo 50 až 80 návštevníkov. To za prvé. A za druhé majú k tomu aj bonus v podobe viacerých objednávok, alebo vyšších predajov.

1.  Web musí byť jednoduchý! Čím menej tlačítok a položiek v menu, tým lepšie!

Žiadne rozdelenie eshopu do 100 kategórií, žiadne záložky o nás, náš príbeh, o firme atď… . V aute tiež nevozíme plynový varič, lebo sa môže niekedy hodiť.. Ak máte potrebu niečo na webe Vašim zákazníkom vysvetľovať, pravdepodobne to 95% z nich neprečíta a 4%, ktoré to prečítajú, to nepochopia!

2. To, kvôli čomu potrebujete web, musí byť na prvej strane! Na tej úvodnej.

Ten najlepší tovar, služba, akcia. Ak chcete, aby Vám ľudia posielali životopisy, nedávajte tlačítko “Poslať životopis” pod záložku Žiadosť o prácu. Dajte ho na úvod, celkom hore. Nešikanujte zákazníkov zbytočným klikaním hore dole! Aj tak to väčšina z nich nikdy nenájde.

3. Musíte dbať na informačnú hodnotu webu, nie na estetickú!

Ľudí nezaujíma, ako je web farebne zladený, ale či na ňom do 3 minút nájdu to, čo hľadajú. Pamätajte: 3 minúty a 3 kliky. To je Váš svätý grál! Odtieň modrej je irelevantný ale perfektné texty majú cenu zlata! My ich za Vás nenapíšeme.. Našou prácou je pre Vás vytvoriť web, nie obsah!

4. Dajte si na webe záležať! Tvorte hodnoty!

Ak pošlete gramaticky nesprávne texty, škaredé malé fotky so slovami “to sa nejako zrobí”, tak Váš web bude vyzerať presne takto “tak nejako”. A Ľudia to vycítia. Ani Vy by ste nedali Vaše peniaze takému “takému nejakému” webu. Dajte si záležať na výpovednej hodnote textov a atmosfére fotiek. Tvorte jedinečný obsah a nekopírujte! Google sa o tom dozvie! Pekná fotka dokáže názorne užívateľovi doplniť textovú informáciu. Ak bude obsah jedinečný a pre masy aj hodnotný, budú sa k vám stále vraciať a objednávať si služby! Budete hodnoverný!

5. Načo mi je web stránka? Počúvajte rady..

Netvrdíme, že práve my sme najmúdrejší a najskúsenejší. Ak Vám však niečo poradíme, stojí za touto radou 12 rokov skúseností. Skúste túto radu konfrontovať s Vašimi potrebami a pohľadom na vec. A hlavne diskutujme! Treba si povedať jasne na začiatku, prečo sa web tvorí. Chcete vyzbierať mailové adresy, predať veľa tovaru, či služieb, uľahčiť komunikáciu so zákazníkom atď.. Toto musíte vedieť jasne a na začiatku. Toto by mal byť impulz pre vytvorenie webu. Nie, Vy nepotrebujete web! Vaši zákazníci ho potrebujú! A čo teda potrebujú?