Prečo sú štatistiky vášho webu tak dôležité? Pretože viete akým vývojom ste prešli od začiatku jeho fungovania. Ukážu vám silné a slabé stránky, takisto príležitosti a ohrozenia, či skryté rezervy. Bez štatistiky nepoznáme aký “život” žije naša web stránka. Najrozšírenejším nástrojom je dnes zrejme nástroj od Google – Google Analytics.
Ukážeme si, aké čísla v štatistike hľadať. Otázka nestojí, aké údaje zbierať, ale ktoré vyhodnotiť.. Ktoré sú pre nás podstatné a dôležité? Preskočíme teda všeobecné čísla ako dennú, či mesačnú návštevnosť. Pozrieme sa na konkrétne čísla, konkrétneho webu.
1. Ktoré podstránky ľudí zaujali, a ktoré nie?
Podotázka znie: ktoré podstránky mi prinášajú zisky a ktoré podstránky naopak strácajú zákazníkov.
- Otvoríme si želanú doménu v Google Analytics
- Navolíme časové obdobie (napríklad predošlý mesiac)
- V menu vľavo klikneme na položku “Správanie” --> “Obsah stránky” --> “Všetky stránky”
- Vpravo hore klikneme na “Porovnanie” a potom na ” % odchodov” v roletke hneď nižšie.
Zobrazí sa nám stĺpec s červenými a zelenými pásikmi. Čím viac zelený, tým lepšie a čím viac červený, tým horšie. Čísla, ktoré vidíte sa počítajú od priemeru celého webu. Na obrázku nižšie môžeme teda zhodnotiť, z ktorých podstránok a produktov zákazníci odišli.
Vidíme, že zákazníkov zaujali výrobky v sekcii formy na pečenie (110,03%), hrnce a panvice na indukciu (90,44%), nerezové talianske kávovary (52,84). Po prezretí týchto podstránok zákazníci na webe ostali.
Naopak zákazníkov neveľmi zaujali produkty v kategórii káva a čaj (53,80%), kolekcia Movida (47,06%), či kolekcia Square (39,95%) a zákazníci po zhliadnutí týchto podstránok z webu odišli.
Na “zelených” podstránkach nemusíme vyvíjať žiadnu aktivitu, keďže po ich zhliadnutí pokračovali zákazníci v prezeraní webu. Na “červené” podstránky by sme mohli pridať tovar, alebo bannerom/nápismi upozorniť na ďalší zaujímavý obsah na Vašom webe.. Pridať akciu, zľavy.. Veľakrát zvolí majiteľ úplné vymazanie podstránky z webu, aby takto zapchal “dieru”.
2. Priemerný čas, strávený na konkrétnej podstránke, produkte, či službe
Postup zopakujeme, ale v roletke si vyberieme položku “Priemerný čas na stránke”. Objaví sa nám presne ten istý graf, ale bude znázorňovať množstvo času, ktoré zákazník na produkte/podstránke strávil.
Viac zelenej = viac času, viac červenej = menej času.
Vidíme, že najviac času strávili zákazníci pri prezeraní nových produktov (pozicia 4.). Zaujímajú ich novinky v obchode. Dlhší čas strávili pri platení (pozicia 1.7. Zrejme pre vypisovanie objednávky. Ak by bol pásik červený, znamenalo by to, že sa objednávanie zdá zákazníkom komplikované a odchádzajú, ale aj to, že objednávku vyplnili veľmi rýchlo. Veľa času strávili taktiež na úvodnej stránke (pozicia 1.)
Naopak veľmi málo času strávili pri kolekcia Movida (pozícia 13.), na svojom účte (pozícia 11.) a na podstránke pohárov (pozícia 16.)
Z toho vyplýva, že by sme mohli v rámci produktov a kategórií, ktoré zákazníkov nezaujali, skúsiť znížiť ceny a obmeniť sortiment, urobiť zľavu alebo akciu. Naopak do “zelených kategórií by sme mohli pridať nový tovar, keďže zákazníkom sa páči. Získali sme ich pozornosť, teraz nastal čas predávať.
Samozrejme pri štatistike treba myslieť aj na sezónnosť, módu a iné aspekty, ktoré môžu trocha čísla “pokriviť”. Získate však veľmi dôležité údaje ako:
- o ktoré služby, či tovar javia zákazníci záujem
- ktorá farba, alebo veľkosť je najžiadanejšia
- či vedia vypísať objednávku – veľa červenej farby znamená, že je to zrejme komplikované a do 20 sekúnd odišli
- či ich nejaká akcia/zľava zaujala