Ako vytvoriť úspešný web? Odpoveď je podobná, ako na otázku: Ako byť celý život zdravý? Je potrebné dodržať mnoho faktorov. Článok by mal pomôcť každému, kto uvažuje o vytvorení novej webstránky. Pomôže ale aj tým, ktorí už svoju webstránku majú. Faktorov pre úspešný web, ktorý prináša prevádzkovateľovi a návštevníkom osoh, je mnoho. Spomenieme niekoľko veľmi dôležitých. Na základe nich si budete vedieť vylepšenia previesť na vašom webe aj sami a niektoré dokáže previesť iba webdizajnér.

 

Grafický vzhľad – téma

Použite responzívnu tému. Responzívna znamená, že sa prispôsobí akémukoľvek displayu a obsah bude pre návštevníka vždy viditeľný/čítateľný. Užívateľ nemusí lietať prstom po display sem a tam. Obrázky nie sú odrezané, obsah je vždy čítateľný. Responzívny dizajn nezväčšuje a nezmenšuje viditeľný obsah, ale UKLADÁ prvky stránky tak, aby boli čítateľné (veľkosť písma, obrázkov).

Ako zistiť, či je vaša webstránka responzívna?
Otestujte si responzívnosť tu:
http://ami.responsivedesign.is
http://mobiletest.me
http://www.responsinator.com

Toto je responzívny dizajn:

Ako je vidno, na tablete už nie je celý web, ale len prvý stĺpec obsahu. Je zobrazený tak, aby bol čítateľný. Ďalší obsah sa nachádza pod ním a uvidíte ho scrollovaním smerom nadol. To isét sa týka aj zobrazenia na mobilnom zariadení.

Toto nie je responzívny dizajn:

Na tablete a mobilnom zariadení chýba časť webstránky a je potrebné scrollovať doprava. Jednoducho vo viditeľnej časti chýba. Chybou je aj keď je webstránka na zariadení spučená. Je síce na displayi zobrazená celá, avšak písmo je nečítateľné.

Porovnanie:

Prečo je responzívny dizajn tak dôležitý? Pretože aj samotný Google uprednostňuje vo výsledkoch vyhľadávania weby, ktoré responzívne sú pred tými, ktoré nie sú. Jednoducho preto sa možno váš web nezobrazuje v Google na prvej strane.

SSL certifikát (šifrovanie)

SSL znamená šifrovaný prenos citlivých dát. Či má daný web nainštalovaný tento certifikát zistite jednoducho. Jeho adresa začína https:// miesto http:// a pred adresou sa nachádza zelený zámok:

Prečo je dôležité mať webstránku s nainštalovaným SSL certifikátom? Pretože Google. Sám Google deklaruje, že vo výsledkoch vyhľadávania uprednostňuje weby práve s týmto certifikátom. Ak ho vaša webstránka má a konkurencia nie, znova ste pred ňou o krôčik vyššie. Https:// sa stane onedlho štandardom a prehliadače bude ešte agresívnejšie užívateľom zobrazovať, že vaša webstránka nie je zabezpečená. Nie je známy presný dátum, avšak v deň kedy sa to stane, bude mať vaša zabezpečená webstránka jednu veľkú konkurenčú výhodu oproti ostatným.

Dôležité!: Prehliadače začali označovať web stránky, ktoré zhromažďujú citlivé informácie bez použitia HTTPS protokolu. Zrejme nechcete, aby bol práve vaša webstránka označovaná za nezabezpečenú. Obzvlášť nie, ak je to internetový obchod.

 

Ako SSL certifikát nainštalovať? Existuje platená a aj bezplatná alternatíva. Obe sú pre vašu webstránku vhodné. Áno, aj tá zadarmo. Rozdiel je len v stupni ochrany. Vyšší stupeň ochrany používajú napríklad banky a nie je pre Váš web potrebný. Vyzerá takto:

Vedľa spomínaného zámku sa nachádza aj názov firmy/inštitúcie. Samozrejme je to jeden z ďalších prvkov, ktoré zvyšujú dôveryhodnosť webstránky v očiach užívateľa. Tieto certifikáty sú pre bežného podnikateľa zbytočne drahou položkou a platia sa ročne. Preto nám postačí aj SSL certifikát Let’s Encrypt.

Inštalácia certifikátu Let’s Encrypt

Najjednoduchšie je tento certifikát nainštalovať priamo na hostingu, kde hostujete svoju webstránku. Všetky veľké hostingové domy ponúkajú túto možnosť zdarma. S týmto krokom Vám pomôže webdizajnér:

Po nainštalovaní SSL certifikátu obdržíte kód, ktorý je následne potrebné vložiť na Vašu webstránku. Ak sú kódy vložené správne, adresa vašej webstránky sa zmení na https:// a vy uvidíte vytúžený zelený zámok vedľa adresy.

Je potrebné upozrniť, že tento zámok sa na webstránke nezobrazí, kým adresa každého prvku nezačína https. Ak ste napríklad do webstránky vložili manuálne obrázok tak, že ste skopírovali a prilepili adresu priamo do webu, tak webstránka bude stále nezabezpečená. Takýchto prvkov môžu byť na webstránke stovky a je veľmi pracné všetky dohľadať a opraviť. Túto prácu za nás však urobí naprogramovaný skript, alebo modul v prípade redakčných systémov.

Ak teda prevádzkujete internetový obchod, odporúčame prejsť na tento protokol.

Google Webmaster Tools

Ak vašu webstránku Google zaindexuje správne, je väčšia šanca, že ju navštívi viac ľudí. Taktiež v GWT vidíte akékoľvek chyby a nedostatky, ktoré vaša webstránka obsahuje a pre vás su neviditeľné. A zrejme aj príčinou, prečo nie ste vo výsledkoch vyhľadávania v Google vyššie. S GWT môžete pracovať, aj keď nemáte webdizajnérske skúsenosti. Pre rozpísanie všetkých funkcií GWM by bolo potrebné vytvoriť samostatný článok. Popíšeme si niektoré najdôležitejšie:

Odoslanie súborov sitemap.xml

Sitemap.xml je jednoducho mapa vašej webstránky pre Google. Obsahuje všetky linky a odkazy. Ak Google v rámci vašej webstránky taktouto mapou nedisponuje, je možné, že mnoho podstránok sa vo výsledkoch vyhľadávania nikdy ani nezobrazí! Obzvlášť dôležité je takúto mapu Googlu poskytnúť, ak prevádzkujete internetový obchod s tisícami odkazov/produktov.

Po odoslaní tejto mapy Google do niekoľkých dní zaindexuje VŠETKY podstránky/produkty z mapy a vám môžu postupne pribúdať návštevníci.

Ako pridať sitemap.xml do GWT:

Najprv zistite, či sa sitemap.xml na vaej webstránke nachádza. Stačí do prehliadača zadať. www.vasadomena.sk/sitemap.xml
Ak sa vám zobrazí podstránka s množstvom liniek, mapa webu sa na vašej webstránke nachádza. Ak sa vám zobrazí stránka 404, alebo čokoľvek iné, mapa sa na vašej webstránke nenachádza. Adresa pre túto mapu je nemenná a mapa sa nesmie nachádzať na inom mieste vašej webstránky. Mapu webstránky vám vytvorí modul, alebo si ju môžete jednodnoducho vygenerovať tu:
https://xmlsitemapgenerator.org/sitemap-generator.aspx
https://www.xml-sitemaps.com/

POZOR! Tieto služby sú zadarmo a majú obmedzenia. Je nimi možné vygenerovať len určitý počet liniek. Ak váš eshop obsahuje 5000 produktov, tieto služby vygenerujú len 2000 liniek/produktov. Ak prevádzkujete bežnú webstránku, malo by to stačiť. Ak nie, požiadajte o pomoc webdizajnéra.
Následne je potrebné vložiť ju do kmeňového adresára webu.

Zaregistrujte sa na https://www.google.com/webmasters/tools/home a pridajte vašu webstránku do tohto nástroja:

Ďalším krokom pridáte do Google samotnú mapu:

Ak všetko prebehlo v poriadku, tak do niekoľkých dní uvidíte status odoslania. Google vám oznámi prípadné problémy s linkami, koľko liniek bolo odoslaných a koľko k danému dňu zaindexovaných. Na ilustračnom obrázku vidíme, že jedna linka/podstránka sa stále v Google ešte nenachádza a bude zaindexovaná neskôr. Ak linka obsahuje chybu, zaindexovaná nebude. Dôvod chyby si môžete pozrieť kliknutím na „počet upozornení“. Google obsah vašej webstránky zaindexuje skôr či neskôr, avšak môže to trvať dlhú dobu, alebo nemusí mnoho podstránok zaindexovať vôbec. Čiže tieto stránky pre internet neexistujú!

Čo ak potrebujete upovedomiť Google ihneď a nečakať niekoľko desiatok dní?

Čo ak máte v internetovom obchode akciu, alebo ste zmenili v obsahu kľúčovú informáciu? Alebo chcete vedieť, či boli SEO úpravy úspešné?
Použite nástroj „Fetch as Google“. Týmto nástrojom odošlete odkaz, že sa má Google pozrieť priamo na danú podstránku. Výsledok sa v Google môže objaviť do niekoľkých minút. Takto môžete ovplyvniť, ako bude vyzerať nadpis, popis tej ktorej podstránky vo výsledkoch vyhľadávania. Je to užitočné vtedy, ak zavádzate zmeny, avšak v Google sú zaindexované ešte stále staré informácie, ktoré vám môžu nejakým spôsobom uškodiť. Týmto nástrojom môžete odoslať celý web, alebo len konkrétnu podstránku. Avšak platí obmedzenie, že je možné takto odoslať iba 10 webstránok mesačne, alebo 500 podstránok.

Google Analytics: Ako vašu webstránku ľudia v Google hľadajú/našli?

Odpoveď pre vás môže mať  cenu zlata. Dozviete sa, za ktoré produkty/služby sú ľudia ochotní zaplatiť. Tieto slová nájdete v Google Analytics. Ak ešte nemáte v rámci svojej webstránky spustené štatistiky sledovania, urobte tak čo najskôr. Bez štatistiky sa nemáte ako dozvedieť, čo zlepšiť, ako zarobiť viac. Funkcie Google Analytics sú témou pre samostatný článok. Ukážeme si však, ako sa dopracovať k jednej veľmi cennej informácii.

V GA si viete vyhľadať, cez ktoré slová sa užívatelia na vašu webstránku dostali. AVŠAK.. Google má dôvod tieto slová nezobraziť. Je to kvôli ochrane súkromia. Pre vás to sú však veľmi cenné data a my si ukážeme, ako ich zobraziť. V následujúcom obrázku vidíme, že nám Google odmieta ukázať 733! kľúčových slov:

Ak chcete tieto kľúčové slová vidieť, je potrebné použiť Google Webmaster Tools, konkrétne túto funkciu:

Odrazu sú kľúčové slová dostupné aj s počtom kliknutí vo výsledkoch vyhľadávania v Google:

Tieto slová sú pre vaše podnikanie kľúčové. Je priam NUTNÉ ich poznať!

Teto článok budeme postupne dopĺňať. V pokračovaní si ukážeme niektoré zaujímavé funkcie Google Analytics. Ako čítať štastistické informácie a ako zistiť, ktorý produkt sa predáva najviac a naopak, ktorý sa ešte nepredal vôbec. Ukážeme si, ako sa užívatelia po našom webe pohybujú. Čo ovplyvňuje ich správanie. Taktiež sa vrátime k ďalším funkciám Google Webmaster Tools a na príklade si ukážeme, ako vhodný článok z blogu prináša internetovému obchodu množstvo zákazníkov!

Ak poznáte niekoho, komu by tento článok pomohol, zdieľajte ho. To bude najväčšia odmena pre autora.

Ak máte akúkoľvek otázku k článku, k tvorbe webu, SEO, grafike, web marketingu, štatistike, či Google, napíšte nám. Poradíme Vám ZDARMA!

Kliknite tu pre rady zdarma!